سؤالات متداول FAQ چیست؟و چه کاربردی در سئو دارد؟

سؤالات متداول FAQ چیست
سؤالات متداول FAQ چیست و چه کاربردی در سئو دارد؟ آیا باید سؤالات متداول را در صفحات محصول یا دسته بندی قرار دهید؟ در این مقاله قصد داریم این موضوع را بررسی کرده و به این سؤالات پاسخ دهیم.

فهرست محتوا

با قرار دادن بخش سؤالات متداول ( FAQ ) مناسب، میتوان تجربه کاربری را بهبود ببخشید ونرخ خروج کاربر از صفحه را کاهش داد.

سؤالات متداول FAQ چیست؟

سؤالات متداول (Frequently Asked Questions) راهی عالی برای بهبود تجربه کاربری از سایت یا فروشگاه اینترنتی شماست.همانطور که از نامش پیداست،سؤالات متداول بیشترین سؤالاتی است که کاربران در باره محصولی که ارائه میدهید پرسیده اند و وجود این بخش در سایت به شما این امکان را میدهد که به این سؤالات کاربران جواب دهید.

وجود بخش سؤالات متداول در استراتژی سئو داخلی سایت شما بسیار مهم است و مزیت های بسیاری دارد که در این مقاله به آنها میپردازیم و این که سؤالات متداول در صفحه محصول باشد یا در دسته بندی ها کدام بهتر است.

اهمیت سؤالات متداول FAQ

وجود بخش سؤالات متداول در سایت شما باعث میشود که شما با دغدغه کاربران و مشتریان خود بیشتر آشنا شوید و شما را قادر میسازد که به سؤالات خاص مشتریان که از نظر شما پنهان مانده بود پاسخ دهید و به رفع ابهامات آنها درباره کسب و کارتان و محصولاتتان کمک کنید.اما این کار مزیت های دیگری نیز دارد مانند:

  • سؤالات متداول یکی از راههای ارتباط با مشتریان هدف برای سایت شماست و یکی از مهم ترین عناصر استراتژی سئو سایت به حساب می آید
  • سؤالات متداول میتواند پتانسیل زیادی برای افزایش ترافیک وب سایت شما را داشته باشد.با قراردادن صفحه سؤالات متداول در وبسایت بهبود رتبه سایت در موتور های جستجو نیز بیشتر میشود زیرا این صفحه محتوای کاربردی دارد و باعث جذب بیشتری مشتری میشود.
  • یک راه عالی برای بهبود تجربه کاربری و افزایش نرخ تبدیل برای سایت شما باشد.
  • بروزرسانی بر اساس داده های جدید

برخی از سئوالات در باره صفحات محصول

در ادامه به توضیح چند مثال در مورد بخش سؤالات متداول میپردازیم این مثال ها بر اساس سئوالاتی که کاربران مطرح کرده اند گرد آوری شده است.

سؤال:

“آیا قرار دادن بخش پرسش و پاسخ محصول برای یک برند مُد، که فقط محصولات مارک خود را می فروشد، علاوه بر توضیحاتی واضح در مورد فرآیند فروش/تحویل/بازگشت که ارائه شده، لازم است و نقشی دارد؟”

بله، پرسش و پاسخ در باره محصول و پرسش‌های متداول درباره مجموعه‌ها یا دسته‌ها کاملاً نقش اساسی دارد .

این امر در مورد همه حوزه ها و صنایع صدق می کند و به ویژه در حوزه مُد بسیار مهم و مرتبط است، مخصوصاً زمانی که شرکت محصولات خود را به صورت خرده فروشی عرضه میکند.

صرفاً خودتان را به سوالات متداول تنها محدود نکنید، توضیحات، و پاسخ به سوالات رایج در کپی نیز کار می کند. این کاری است که ما در بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) انجام می دهیم .

یک تاثیر مثبت، زمانی که به درستی انجام شود، زمان مراجعه دوباره مشتری به سایت و زمان انتظار مشتری برای دریافت پاسخ سئوالات خود از بخش پشتیبانی سایت را کاهش میدهد. در اینجا چند نمونه را بر اساس نوع صفحه در زیر به اشتراک می گذاریم.

پرسش و پاسخ مناسب در صفحات مربوطه به سؤالات بازدیدکنندگان پاسخ می دهد تا بدانند محصول یا خدمات نیازهای آنها را برآورده می کند یا خیر. وقتی اعتماد مصرف کننده را جلب می کنید، ممکن است تمایل بیشتری به کلیک روی افزودن به سبد خرید، برنامه ریزی جلسه یا پر کردن فرم داشته باشند.

از این که در کنار مزیت های محصول معایب آن را نیز بگویید نترسید، این به شما امکان می دهد یک پیوند داخلی به محصول یا خدمات داشته باشید و در عین حال یک راه کار درست و کارآمد برای رفع معایب نیز ارائه دهید.

اولین جایی که ما به دنبال سوالات هستیم، استفاده از سؤالات مشتری در بخش چت زنده و ایمیل‌های خدمات مشتری است ، و سپس به وب می‌رویم.

اگر به سایت‌ها، انجمن‌ها و انجمن‌های بررسی محبوب نگاه کنید، سوالاتی را خواهید یافت که مشتریان خود و مشتریان رقیب شما می‌پرسند.

سؤالات متداول را در کدام قسمت سایت قرار دهیم؟

سؤالات متداول را در کدام قسمت سایت قرار دهیم؟

به همان میزان که داشتن صفحه سؤالات متداول مهم است ، مکان قرار گیری آن در سایت نیز مهم است،در حالی که تعداد کمی از حوزه های تکنولوژی وجود دارند که مستقیماً به دنبال صفحات FAQ در وبسایت میگردند ،بسیاری از افراد اصلاً نمیدانند که صفحه FAQ چیست.بنابراین وظیفه شما این است که این صفحات را در دسترس کاربران قرار داده و پیدا کردن آنها را برای افراد راحت تر کنید.

به عنوان نمونه صفحه قیمت گذاری محصول و یا خدمات میتواند جای مناسبی برای قرار دادن بخش FAQ باشد.معمولاً اینجا جایی است که مشتریان احتمالی برای اولین بار با سؤالاتی در باره محصول و خدمات مانند ویژگی های محصول،قیمت آن و موارد مختلف مواجه خواهند شد.

در اینجا چند نمونه بر اساس نوع صفحه وجود دارد که میخواهیم آنها را بررسی کنیم. ما با صفحات محصول شروع می کنیم، سپس دسته بندی ها را انجام می دهیم و در نهایت، صفحه اصلی و پرسش های متداول را انجام می دهیم.

صفحات محصول

اگر پرس و جو در مورد محصولی خاص است و در مورد سایر محصولاتی که می فروشید صدق نمی کند، محتوا را در صفحه محصول خاص قرار دهید.

ما باید همه موارد را مانند انواع مختلف مشخصات مانند اندازه یا رنگ یا جنس بررسی کنیم. اگر پیوندهای متعارف خود را به درستی تنظیم کرده اید ، می توانید آنها را در انواع مختلف قرار دهید. مثلاً در اینجا از مد به عنوان مثال استفاده می کنم زیرا در سؤال شما چنین بود.

به سؤالات در مورد مشخصات محصول پاسخ دهید، مانند سایز لباس،رنگ و یا این که آیا این لباس برای شکل بدن گلابی یا الماس مناسب است یا نه. همچنین می‌توانید کیفیت محصولات خود را با مارک‌های معروف مقایسه کنید، مانند اینکه استاندار پارچه و جنس لباسهای متوسط ​​شرکت شما در مقایسه با، یک فروشگاه خرده‌فروشی محبوب با جمعیت‌شناسی و مشتری یکسان در چه سطحی قرار دارد.

آیا محصولات مراقبت از مو را می فروشید؟ انواع موها و همچنین ضخامت و طول آن را ذکر کنید، و اینکه محصولات برای چه موهایی مناسب است یا اگر برای موهای خشک یا تحت درمان شیمیایی مناسب نیست این مسئله را عنوان کنید و یا طریقه و میزان مصرف آنها را بیان کنید.

این موضوع در مورد کفش‌ها نیز صدق می‌کند، جایی که می‌خواهید در مورد مناسب بودن آن‌ها برای بازی یا راحتی، دویدن در جاده یا پیاده‌روی در مسیر، و اینکه آیا باعث ایجاد کمر درد میشود یا خیر صحبت کنید.

قرار دادن این اطلاعات در قسمت کال تو اکشن(CTA) می‌تواند به کاربر در تصمیم‌گیری کمک کند، و قرار دادن آن‌ها در پرسش‌های متداول در صفحه ضرری ندارد زیرا مختص محصول هستند. این کار را با وسایل الکترونیکی، مد، اسباب‌بازی‌ها، ابزارها و بسیاری از جاهای دیگر میتوان انجام داد.

مجموعه ها و دسته بندی ها

دسته بندی محصولات مجموعه ای از محصولات یا خدمات مشابه است که نیازهای مصرف کننده را برآورده می کند.مانند دسته بندی انواع مانتو در فروشگاه اینترنتی پوشاک زنانه .

در قسمت دسته بندی ها می‌توان آنها را بر اساس اندازه‌ها، رنگ‌ها، تغییرات،مدل و غیره تقسیم کرد و افزودن پرسش و پاسخ درست مانند صفحات محصول در بالا عمل می‌کند.

شما با بیان مزیت های محصول نشان می‌دهید که چرا شخص باید از میان گزینه‌های موجود در صفحه خرید کند، این کار فرصت‌هایی برای پیوندهای داخلی طبیعی دارد و می‌تواند اطمینان ایجاد کند که مصرف‌کننده در مکان مناسب است.

صفحه اصلی و صفحات پرسش و پاسخ

صفحه اصلی و صفحات سؤالات متداول شما بیشتر از آنچه فکر می کنید شبیه هستند. صفحه اصلی فضای مناسبی برای پاسخ به سؤالات در مورد برند، خدمات و خطوط تولید شما و همچنین چیزهایی است که مشتریان می خواهند بدانند. این کار را به شکل پاراگراف انجام دهید.

شما تگ های طبیعی از صفحات مجموعه یا دسته بندی را برای پیوندهای داخلی غنی از کلمه کلیدی ایجاد خواهید کرد که کاربر را به تجربه صحیح راهنمایی می کند و در عین حال اعتماد مصرف کننده را ایجاد می کند.

در سؤالات متداول خود ، سؤالات مربوط به نام تجاری و شرکت را که برای یک دسته یا محصول خاص اعمال نمی شود، فهرست کنید. این می‌تواند شامل ساعات کار، سیاست‌های مرجوعی، نحوه ارسال کالا و خدمات، و هزینه‌ها، و همچنین سوالات جالب و متفرقه برای مصرف‌کنندگان و طرفداران برند شما باشد.

قبل از اینکه شروع به اضافه کردن سؤالات متداول به هر صفحه ای کنید، مطمئن شوید که سؤالات متداول برای آن صفحه اعمال می شود نه برای سایرین. شما نمی خواهید به خاطر اضافه کردن محتوا ،این بخش را اضافه کنید.

پرسش و پاسخ در صفحه دسته بندی باید در مورد یک مجموعه باشد، نه یک محصول خاص. و سوالات محصول نباید در مورد سیاست های شرکت باشد، بلکه باید در مورد محصول موجود در آن صفحه باشد.

امیدوارم این پاسخ برای شما مفید بوده باشد. این یکی از ابزارهایی است که برای کمک به صرفه جویی در هزینه های لجستیک و سربار و افزایش نرخ تبدیل استفاده می کنیم.

ساخت صفحه سؤالات متداول

نحوه ساخت صفحه سؤالات متداول

برای ساخت صفحه سؤالات متداول اولین و مهمترین نکته این است که درک درستی از مخاطب هدف خود داشته باشید تا بتوانید به سؤالات حقیقی آنها پاسخ دهید.شما باید سؤالاتی را مطرح کنید و به آنها پاسخ دهید که دیدگاه و سؤالات واقعی کاربران باشد نه سؤالاتی که در ذهن خودتان است.برای ایجاد صفحه سؤالات متداول باید نکاتی را در نظر بگیرید و مراحلی را طی کنید در ادامه آنها را شرح میدهیم.

۱-سؤالات متداول را شناسایی و جمع آوری کنید

در این مرحله باید در مورد سؤالات معمولی که کاربران در سایت شما در بخش چت آنلاین یا از طریق ایمیل و یا در قسمت نظر سنجی پرسیده اند و یا در سایتهای همکارانتان دیده اید تحقیق و بررسی کنید.این سؤالات را شناسایی و جمع آوری کنید.

شما میتوانید برای استخراج این سؤالات از منابع مختلفی کمک بگیرید بخشی از این منابع در بالا عنوان شد.گوگل خود بهترین منبع برای شناسایی این سؤالات است.دو مورد از رایج ترین مکانهایی که پرسش و پاسخ در آنها نمایش داده میشوند در بخش People Also Ask و Position Zero است .رایج ترین فضای google serp که در آن سؤالات متداول ظاهر میشود People Also Ask استو

زمانی که کاربر یک سوال از گوگل میپرسد ،صفحه نتایج جستجو ممکن است شامل بخش People Also Ask نیز باشد که وبسایتهای مختلف به سؤالات مشابه پاسخ داده اند.

۲- سؤالات و پاسخ ها را بهینه سازی کنید.

در این مرحله باید سؤالات را بهینه سازی کنید و سؤالات بهتر را استخراج کنید و از کلمات کلیدی در آنها استفاده کنید و مطمن شوید که از کلمات و عبارات کلیدی که در تحقیقات کلمات کلیدی پیدا کرده اید استفاده میکنید.به سؤالات مطرح شده پاسخ دهید ،سعی کنید پاسخ ها خلاصه و کاربردی باشد.

۳- آنها را به زبان مشتریان و ساده بنویسید.

شما در نوشتن سؤالات متداول باید در نظر داشته باشید که این بخش را برای کاربران و مشتریان مینویسید نه همکاران پس باید به زبان ساده و قابل درک برای همه باشد و از استفاده از اصطلاحات اختصاصی اجتناب کنید.

۴- طراحی صفحه سؤالات متداول

پس از بررسی و جمع آوری و تدوین و پاسخگویی به سؤالات متداول ،حالا باید صفحه را طراحی ایجاد کنید.سعی کنید از طرحهای ساده و آراسته استفاده کنید تا کاربران بتوانند به راحتی به سؤالات و پاسخ ها دسترسی پیدا کنند.

۵- بروزرسانی مداوم

صفحه سؤالات متداول باید دائماً بروزرسانی شود تا با تغییرات جدید و نیازهای کاربران سازگاری داشته باشد و اگر با سؤال جدیدی مواجه شدید آن را به این بخش اضافه کنید.

۶- از ابزارهای ایجاد FAQ استفاده کنید.

ابزارهای مختلفی برای ایجاد صفحه سؤالات متداول وجود دارد که میتوانید از آنها استفاده کنید.با استفاده از برخی از افزونه ها میتوانید این صفحات را برای سایت یا فروشگاه اینترنتی خود بسازید.

۷- به صورت دوره ای عملکرد صفحه سؤالات متداول را کنترل کنید.

با راه اندازی صفحه سؤالات متداول مشتریان باید برای یافتن راه حل آسان برای رفع سؤالات و مشکلاتشان ،مشکلی نداشته باشند. برای متوجه شدن این مهم، باید اطلاعات مشتری را که در ایجاد صفحه سوالات FAQ خود استفاده کرده اید، مرور نمایید.

پس از آن مجدد دسته بندی های خود را بررسی کنید. آیا تفاوتی وجود دارد؟ آیا مشکلات بر مشتری شما تأثیر می گذارند؟ آیا متوجه کاهش حجم سوالات و مشکلات خود شده اید؟ اگر این نوع تغییرات مثبت را مشاهده می کنید، قطعا صفحه سوالات متداول شما به درستی فعالیت می کند.

جمع بندی

امیدواریم که این راهنما شما را در مورد مزایای بیشمار صفحات FAQ متقاعد کرده باشد و توانسته باشد شما را به ساخت یک صفحه سوالات متداول بهتر برای بیزینس خود و افزایش میزان فروش تشویق کند. با ساختن این صفحه و پاسخ به سؤالات متداول مشتریان ،وقتی کاربر سؤالی را از گوگل میپرسد پاسخ شما نیز ممکن است جزو نمایش نتایج جستجو قرار بگیرد و از این طریق ورودی بیشتری را دریافت کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

درخواست مشاوره رایگان

فرم تماس زیر را تکمیل نمایید. در اولین فرصت با شما تماس خواهیم گرفت.

اطلاعات تماس
اطلاعات تکمیلی

همچنین جهت ارتباط سریعتر میتوانید از  طریق تلگرام و واتساپ نیز با ما در ارتباط باشید.